الثلاثاء

قاتل الظروف

فى ليلة يملاها الخوف كنت زى مانا ماشى مع الظروف ورغم ان حبى للناس باين من غير قطوف
ردوا الجميل وذبحونى مثل الخروف
ادمعت من حرقتى بدل الدموع دم وقلت للشر ابعد وكفاية غم مانا عشت طول حياتى قاعد متلم
وايه اللى حصل خانى الناس وشربونى سم
انطويت جو نفسى من جديد وانزنقت خلف قضبان حديد فارجع يا زمن وعيد
اد ايه الظروف خلت الناس عبيد
ورجعت تانى شربت من كاس الجراح وعذبتى نفسى...هه هه.. مانا عمرى ماكنت مرتاح
وراحة ايه فى زمن مفهوش براح
وتيجوا دلوقتى تقولوا انى قاتل الظروف كنت فى الاول اسالوا عملت ايه فيا الظروف
كسرت الحلم اللى فى يوم كنت بتمناه كسرته وحتى مهماش اقولى لكلمة الاه
ضربتنى بايديها من ورا الظهر ضربتنى ومهمهاش حاجة فى الامر
وفى الاخر حولت نهارى لكسوف حتى ضياء القمر فى ليلى جعلته خسوف
وتيجوا دلوقتى تقولوا انى قاتل الظروف كنت اسالوا الاول عملت ايه الظروف
اد ايه كانت ناكرة للمعروف وخلت الشعب كله واقف فى الصفوف دى حتى اللقمة مبقتش تتجاب بالمصروف
وديه كانت بس البداية اصل محاكمتى من غير نهاية
فصرخت باعلى صوتى رافعا الكفوف وقلت للناس انظروا على الادلة الواضحة من غير كسوف
هتعرفوا اد ايه انا برىء من دم الظروف

0 التعليقات: